top of page

תהליך מתנה לעבודה עם קלפים עם ילדים


היום אני רוצה להתייחס לעבודה עם קולות פנימיים מעכבים באמצעות קלפים. לאותם ה"קולות שבראש", המסבירים לנו למה פחות כדאי לנו לעשות דבר מה. הקולות הדואגים לכך שלא נזוז מאזור הנוחות שלנו, מונעים מאתנו להעז - לומר, ליצור, להיות, לעשות. נשמע מוכר?


אני רוצה לתת לכן תהליך במתנה , שכל אחת יכולה לעשות עם עצמה, עם הילדים שלה או עם כל אחד אחר בשילוב קלפים –


רק לפני שנצלול לתהליך עצמו - משפט וחצי על קלפים טיפוליים, שנוכל להבין את המהות של התהליך:

כמה מילים על קלפים:

הקלפים הם אמצעי, מדיום, דרך, נתיב.. למה? לחלקים מודעים יותר ומודעים פחות הקיימים בתוכנו. דרך תיאור הקלף, המלווה בהנחיה מעודדת ושאלות סקרניות ומאפשרות, אנחנו יכולים למעשה להקשיב גם לסיפור הפנימי שאנחנו מספרים לעצמנו. (בכל פוסט נתזכר ונרחיב את הרעיון, בהתאם לשאלות שלכן).


טוב, בואו נתחיל...

מוזמנות לשים קלפים במרחב, לקחת דף ועט, ולנוע אתי עם השלבים:


שלב א: לבחור נושא שאני רוצה לעשות בו תנועה.

מוזמנות לבחור קלף שמייצג את הרצון הזה, את המימוש שלו. שאלות שאפשר לשאול את עצמנו לגבי הקלף: מה רואים בקלף? מה מתקיים שם בתמונה? מה מרגש אותי במיוחד? ולבסוף, להחזיר את זה אליי, איך זה מתחבר אליי ולרצון ההגשמה שלי?

(למתקדמות: אפשר גם ממש להרחיב איך זה הולך להיראות כשאני אגשים את המהלך הזה... מי אני אהיה שם במציאות העתידית הרצויה הזו? איך ארגיש? איך אתנהל..? – ממש כמו שעושים "עבודת חזון" בתהליך אימוני).


שלב ב': מיפוי הקולות המעכבים.

אפשר לבחור בין 1-3 קלפים, שכל אחד מהם מייצג קול שאני חושבת שמעכב אותי בדרך למטרה שלי. המלצה שלי למיקוד: לפגישה אחת, מומלץ להתמקד בקול אחד מבין הקולות (שלרוב, יסתבר שהם ממילא קשורים אחד בשני, לאחר שעושים עבודת עומק..).


שלב ג': שיח והיכרות עם הקולות המעכבים.

בשלב זה, אנחנו עושים אינטייק לאותם קולות מעכבים, דרך הקלפים. כלומר, שואלים את עצמנו משהו בסגנון של "אם הקלף, או הדמות שבקלף, היו יכולים לדבר – מה הם היו אומרים?" וממש כמה שיותר בלי סינון, רושמות לעצמנו את כל המשפטים שלהם... בלי לשפוט, בלי לבקר, רק לתת לזה מקום. (בתמונה שצירפתי, אפשר לראות תהליך דומה שנעשה ע"י משתתפת באחת הסדנאות שלי, בשילוב קלפי "ארץ יצורי הנפש" של אפרת מעיין הנפלאה. אפשר לעשות את תהליך המיפוי עם כל ערכת קלפים שיש לכן בבית).


שלב ד': מענה לקולות – חיבור לחוזקות ומשאבים.

בשלב הזה זה המקום שלכן להיות יצירתיות: אפשר לבחור קלף (או קלפים) שיתנו מענה לקולות המעכבים – אלו יכולים להיות קלפי כוחות ומשאבים, שיזכירו לנו כוח שקיים בנו, הם יכולים להיות קלפי ערכים, שיזכירו לנו מה באמת חשוב לנו, וזה גם יכול להיות ציור שאנחנו מציירות – שמשנה את ההסתכלות הכוללת על אותם קולות מעכבים (או בשפה מקצועית, שעושה לנו רי-פריימניג – מסגור מחדש של התפיסה שלנו את המציאות בנושא המדובר). השאלות בשלב הזה, מטרתן להשמיע את הקולות המקדמים לטובת התהליך. שאלות כגון: "מה הקלף הזה בא לומר לי או להזכיר לי..?" או "מה הקלף הזה רוצה לומר לקלף הקודם?"


מוזמנות לשתף אותי כאן בהתנסות שלכן בתהליך


כל מי שרשמה לי בפוסט הקודם שרוצה הדרכה לעבודה עם ילדים – זו דוגמה אחת (מני רבות..) לתהליך משמעותי שאפשר לעשות איתם.


למי שיש עוד שאלות בנוגע לאופן העבודה עם קלפים טיפוליים, איך בוחרים את סוג הקלפים? מה עושים..? מה שואלים..? - מוזמנות לכתוב לי בתגובות ואתייחס באהבה בפוסטים הבאים.


שלכן,

הילה (זוכרות? הפסיכולוגית הקלפנית )



בתמונה: השדון "שוני". מתוך תהליך סדנאי שלימדתי, שעסק בהתמודדות עם ה"שדונים" וה"שומרים" הקיימים בנו - עבודה עם החלקים והקולות בתוכנו ששומרים על תחושת הערך שלנו, שלא ניכשל בטעות. שומרים טוב מדי, לפעמים




19.6.21

3D Balloons

רוצה ללמוד לעבוד עם קלפים טיפוליים?

bottom of page