top of page

כמוני מסיכה.

- הדרכה לעבודה עם קלפי מסכות וקלפי כובעים -



מסכות, כובעים, זהויות ותפקידים


אישה. חברה. בת זוג. אמא. קולגה. אחות. הבת של. השכנה ממול. הלקוחה. המטפלת. חברה לקבוצה. המנחה. אנחנו קמים בבוקר, בכל בוקר, ליום שבו אנחנו מחליפים, אינסוף תפקידים ו"זהויות". כובעים ומסכות. כולנו גם הפנמנו, עוד מילדות, סט של ערכים וציפיות של "איך אני אמור להראות?" ו"מי אני אמור להיות?" בכל תפקיד כזה או אחר.


כולנו יצרנו בתוכנו את מה שיונג כינה ארכיטיפ ה"פרסונה", חלק בנפשנו, באישיות שלנו המתפקד בהתאם לאיך שהיינו רוצים להיראות כלפי חוץ, כלפי הסביבה. מעין אישיות חברתית שכזו, שעוזרת לנו להסתגל לסביבה החברתית שבה אנחנו חיים, להתאים לציפיות שלה, המפורשות והנסתרות.


עם השנים, רבים מאיתנו נעשינו מזוהים לחלוטין עם התדמית הזו שיצרנו וטיפחנו, אנחנו כבר לא מזהים אותה במודע כ"מסכה", או רק כחלק בתוכנו, אלא כמי שאנחנו באמת. המסכה הופכת עם השנים לחלק משמעותי בזהות שלנו, בהגדרה של מי אנחנו. אפילו בינינו, לבין עצמנו. ההזדהות הזו חזקה כל כך, שעצם האפשרות להתבונן על החלקים האלה כ"מסכות" שניתן להוריד, להגמיש או לשנות, יכולה לעורר חרדה של ממש. במילים אחרות, אם המסכה היא אני - אז מי אני בלעדיה?


רק שכולנו גם משלמים מחיר על ה"מסכה" החברתית הזו. היא אומנם מאפשרת לנו להיות ולהרגיש חלק מהמרקם האנושי שסביבנו, שומרת ומגינה עלינו, אבל היא גם זו שמרחיקה אותנו מה"אני האמיתי" שלנו. ממי שנולדנו להיות. בגרסה הטבעית שלנו. ממי שאנחנו באמת.


ילדה שכל חייה למדה להתאים את עצמה לרצונות הסביבה, כדי להרגיש שייכת, משמעותית ואהובה, תגדל ברוב המקרים להיות אישה שאינה עוצרת (או שאינה יודעת) לשאול את עצמה "מי אני באמת?" או "מה אני באמת רוצה?".


הרבה מהסבל האנושי שאנחנו חשים, מקורו ב"מרחק" הזה. שלנו מעצמנו. החדשות הטובות הן, שבמקרה הזה, התסכול, הכאב או הדכדוך שאנחנו חשים - יכולים להיות מתנה. אם נבין שהם בסך הכול ביטוי של הקול הפנימי שרוצה אחרת. כמו ילד שעושה "רעש" ולא מניח לנו "לישון", כדי שנשמע את הצרכים שלו. כך, ה"אני האמיתי" שלנו, שרק מבקש מאיתנו שניתן לו להתגלות ולקבל מקום בעולם שלנו.


ויש הרבה דרכים להקשיב לו, לקול הפנימי הזה, כי הוא מצידו לא מוותר לנו עלינו :) הוא שולח לנו מתוכנו מסרים והדרכה, בדרכים רבות ומגוונות. כיוון שהלא מודע שלנו מדבר בסמלים, אחת הדרכים הנפלאות להתחבר אליו - היא באמצעות הקלפים. הקלף מאפשר לנו לעקוף מעט את ה"אגו" ואת התודעה ולהתחבר פנימה, לחלקים העמוקים יותר של נפשינו.


 

אז... כמו תמיד, הכנתי לכם הדרכה - תרגיל במתנה, שהוא התחלה טובה, עבור מי שרוצה להתחיל ולפגוש חלקים נוספים שרוצים להתגלות בתוכו - באמצעות עבודה עם קלפי מסכות או כובעים (אם אין לכם קלפים - אפשר להשתמש בתמונות מהאינטרנט או בציורים).


התהליך נולד בשיעור שהעברתי לאחרונה, במסגרת קורס הקלפים שאני מנחה, מה שאפשר לי לצרף לכם גם סרטון - שיכול ללוות אתכם בתהליך :)


התרגיל מתאים גם לעבודה עם ילדים וגם לעבודה עם מבוגרים, בעבודה פרטנית או בקבוצה.

מוזמנים לפנות זמן ולהתמסר לתהליך עם עצמכם, עם המטופלים או המתאמנים שלכם, או עם הקבוצות שאתם מלווים.  

תהנו 🧡

 

הדרכה לעבודה עם קלפי מסכות או כובעים

התבוננות על זהויות ותפקידים בחיי - באמצעות קלפים

הקדמה לתהליך

חשוב לי להתחיל ולומר, כי אין ספק שהעבודה עם קלפי מסכות מאוד פופולרית בסמוך לחג הפורים, אבל כמו שכבר הבנתם, המסכה היא ארכיטיפ שניתן וחשוב לעבוד אתו בכל ימות השנה.


יש הרבה תהליכים שאפשר לעשות עם קלפי מסכות. אפשר לקחת אותם למקום יותר "משחקי" ואפשר ללכת איתם למקום יותר עמוק – כשרוצים לעסוק ב... זהות, תפקידים, שייכות בקבוצה. לעסוק בשאלות כמו אלו חלקים אני בוחר לשמור לעצמי? מה אני בעצם בוחר להסתיר? או למה הייתי רוצה לאפשר להתגלות...?


התהליך שהכנתי עבורכם מתחבר יותר לסוג השני. הוא נועד לאפשר לכם (ולמי שתעבדו אתו) להוציא מהבוידעם הפנימי דווקא מסכה שהיא פשוט "משומשת" או מוכרת לכם, להיפגש עם חלק נוסף בתוככם, שאולי מבקש לקבל מקום בשעה זו. ובכלל.


*** כאמור, מי שרוצה לחוות אתי את התהליך - מוזמן לגלול למטה - צירפתי לכם במתנה ממני קטע מצולם מתוך קורס ההכשרה שאני מנחה לעבודה עם קלפים טיפוליים. שכולל גם מעט הסבר על מהות התהליך ***


הכנת הקלפים לתהליך

התהליך אומנם הותאם לעבודה עם קלפים של מסכות או קלפים של כובעים, אבל אם אין ברשותכם קלפים שכאלה, ניתן לעשות את התהליך גם עם: - חפצים: מסכות, כובעים, צעיפים, נעליים, משקפיים, או כל פריט לבוש אחר.

- ציורים: ניתן לייצר מאגר של ציורים של מסכות או כובעים לפני שמתחילים את התהליך, או לצייר במהלכו את המסיכה או הכובע שאני רוצה. (בחנויות יצירה תוכלו לרכוש מסכות לבנות שניתן גם לצייר עליהן).

- גלריית תמונות: ברחבי האינטרנט וברשתות החברתיות ניתן למצוא שפע של צילומים ותמונות של מסכות או כובעים, שתוכלו לצלם ולגזור לשימוש אישי או קבוצתי (כמובן, בהנחה שמדובר בשימוש פרטי שאינו מסחרי ותוך שמירה על זכויות יוצרים).


* למי שאין ורוצה לרכוש קלפים - יש שפע של קלפים אצלי באתר, ויש גם אפשרות להתחבר ולעשות מנוי למערכת ZoomIN cards - שיש בה מאגר גדול במיוחד של ערכות קלפים דיגיטליים, כולל ערכה של קלפי מסכות וערכה של קלפי כובעים.


בחירה של הקלף לעבודה

לאחר שפרסתם לפניכם את הקלפים או החפצים, מוזמנים לבחור במסכה או בכובע שמושכים אתכם: איזו מסכה או כובע אני רוצה להעז לשים על עצמי? 

כאמור, אם אין ברשותכם מסכה או כובע שכזה, מוזמנים לקחת לכם את הזמן על מנת לצייר, לפסל או ליצור בכל דרך שעולה על דעתכם את המסכה או הכובע שעולה בדמיונכם.


שאלות להתבוננות והעמקה

לאחר הבחירה ו/או היצירה, מוזמנים בקצב שלכם לענות על השאלות הבאות;

* בעבודה אישית, מומלץ לעשות זאת בליווי של כתיבה.

** השאלות יתייחסו למסכה, אך הן רלוונטיות גם לעבודה עם כובע או עם כל פריט לבוש אחר שבחרתם.


נסו לתאר ככל הניתן את המסכה שבחרתם. צבעים, צורות, מרקם, ... מה יש במסכה הזו? מה מאפיין אותה?

מה היא משדרת למי שמתבונן בה?

מה היא מספרת על האדם ששם אותה?

מה היא מאפשרת למי ששם אותה?


כעת, קחו רגע ותדמיינו שאתם שמים עליכם את המסכה – איך זה מרגיש? איך התחושה? שימו לב לתחושות הגוף ולשפת הגוף... איזו תנועה מבקשת אולי לקרות...? איזו התנהלות או התנהגות אחרת המסכה הזו מזמינה כששמים אותה...? ככל שמתאים, מוזמנים לאפשר לתנועה המתבקשת להתרחש בדמיון....מה זה מאפשר?

האם יש מילה, משפט או מסר שרוצים להיאמר כשהמסכה עליכם – מה רוצה להיאמר? רישמו לכם.


לסיום, מה אתם לומדים על עצמכם מתוך התהליך הזה...? מה אתם לומדים מזה, אולי, על התשוקות שלכם? על תפקידים או חלקים שהייתם רוצים (או לא) להביא יותר לחיים שלכם? צדדים שהייתם רוצים אולי לבטא יותר במקום העבודה שלכם, במערכות היחסים שלכם, עם עצמכם...?

איך זה יכול להיראות, מי תהיו ומה תעשו, אם תאפשרו את זה?


מוזמנים לצלם לעצמכם את המסכה או הכובע שעבדתם איתם. אפשר גם לשים כ"שומר מסך" בטלפון הנייד, כתזכורת או להשראה.  

מוזמנים לשלוח אליי צילומים של המסכות שבחרתם,

אשמח מאוד אם תכתבו לי ותשתפו אותי בהתנסות שלכם :)

לכל שאלה או עניין,

אני כאן,

הילה.

 

הסבר על התהליך - בליווי שלי :)

מצרפת לכם גם סרטון הדרכה קצר בהנחייה שלי - קטע מתוך קורס ההכשרה שאני מנחה לעבודה עם קלפים טיפוליים. אז תכינו ערכת קלפים, דפים וכלי כתיבה - ותלחצו PLAY...


ומי שרוצה גם ללמוד אתי את קסמם של הקלפים הטיפוליים

- יש מסע שכזה, בן שבעה מפגשים. לימוד היברידי (פרונטלי או בזום, לבחירתכם)

יש הכשרות בוקר וערב. כל הפרטים כאן

מאחלת לכולנו ימים שקטים ובטוחים, מבחוץ ומבפנים. חיבוק ממני,

הילה 🧡


3D Balloons

רוצה ללמוד לעבוד עם קלפים טיפוליים?

bottom of page